Teléfons:  973.62.13.89 i  973.62.32.30

Certascan.com

11 a 13. REFUGI DE CERTASCAN - PIC DE SENÓ 2552 m.- ESTANY DE LA HILETTE - PIC NORD DE CERTASCAN 2840 m.- REFUGI

• Horari: 6'30 a 7'30 hores.
  • Desnivell: +1400 m., -1400 m.
  • Dificultat: *** Pel desnivell la búsqueda de l'itinerari i una mica la inclinació.

Com ja he comentat, l'accés al refugi de la Hilette pel vessant Francés durant l'hivern és gairebé impracticable, però això no és motiu suficient perquè ens oblidem d'aquest meravellós i salvatge racó. Es per això que utilitzarem la forma més segura i alhora bonica per fer una petita incursió fins aquest estany. Com que travessem la carena pirenaica i baixem pel seu vessant nord, hem d'assegurar-nos que la climatologia ens deixi tornar, ja que sinó ho tindrem força complicat. Encara que el descens cap a l'estany no és gaire difícil, si ens demanarà anar buscant el millor lloc per la baixada i igualment assegurar-nos de l'estat de la neu.

Des del refugi de Certascan anirem al llac i posarem atenció quan entrem per travessar-lo, sobretot si la primavera està molt avançada o el gruix de gel es insuficient. Travessarem totalment el llac de Certascan fins al seu extrem nord, que malgrat la impressió, amb una llargada de 1200 metres és el llac natural més gran del Pirineu. Aquí remuntarem una pendent que ens portarà fins el coll a l'oest del pic de Senó. Des d'aquí per la cresta i posant atenció si hi ha alguna cornisa, seguirem a peu fins el pic de Senó de 2552 m., (1h.45') amb molt bones vistes sobre el llac de Certascan.

Del pic baixarem una mica pel costat Francés seguint la cresta en direcció Est, i continuem baixant seguint en direcció NE, fins que trobem una canal que en el sentit contrari NW ens evita els contraforts rocosos que hi han en la línia que marca el pic de Senó i l'estany. El descens és un xic empinat, però magnífic i podem fer algunes diagonals en cas necessari, fins arribar a l'estany de la Hileta a 1810 m.

Passarem sota els contraforts rocosos que tanquen l'estany per l'oest, en un indret solitari i salvatge i seguirem l'ascensió en diagonal cap al SW, per una vall que remunta cap els estanys de Montabona. Sense gaires complicacions, ja que la pujada és còmoda però llarga, arribarem a un coll a 2710 metres al sud del pic de Montabona o de l'Estany Blanc. Flanquegem pel vessant de l'Ariège la punta Nord del Pic de Certascan buscant una bretxa anomenada el Pas de l'Os que a 2730 metres d'alçada ens permet el pas al cercle de Certascan. D'aquí seguirem l'itinerari nº 4 fins el pic Nord de Certascan i després fins el refugi.