Teléfons:  973.62.13.89 i  973.62.32.30

Certascan.com

3 a 5. REFUGI DE CERTASCAN - PIC DE CERTASCAN 2853 m.- PIC DE GUEROSSO 2736 m.- CAP DE CANALETS 2617 m. i REFUG

Descarregar Track GPS Guerossos-Estanyossos-Canalets

• Horari: 4 a 5 hores.
  • Desnivell: +1000 m., -1000 m.
  • Dificultat: **/*** trobarem la dificultat en la pujada del coll al pic de Certascan i els primers metres del descens del Cap de Canalets.

Amb aquesta ascensió farem l'itinerari més recorregut de la regió, ja que puja al cim més alt i conegut d'aquesta contrada, ja sigui a l'estiu o l'hivern. De fet l'ascensió al pic de Certascan (it. nº 3) és molt interessant ja que recorre un itinerari força entretingut i variat i per sí sol ja val la pena. Però aquí he volgut afegir l'ascensió al pic de Guerossos (it. nº 4) per aquells que vulguin allargar el recorregut habitual. Així si tenim tot un dia per davant, podrem gaudir primer del meravellós descens del Certascan i després amb l'ascensió al Guerossos afegir una travessa i un descens (it. nº 5) totalment diferents que ens deixaran un exquisit sabor de boca.

Des del refugi de Certascan anirem al llac i posarem atenció quan entrem per travessar-lo. Si la primavera està molt avançada o el gruix de gel es insuficient, flanquejarem el llac per la vora oest i uns 30 metres per sobre seu. A uns 300 metres, seguirem la vall que puja suaument a l'oest cap el coll de Certascan. Als 2370 metres hi ha una perxa de colors per mesurar el gruix de neu i d'aquí comencem a pujar en direcció WNW per un pendent més accentuat però encara còmode fins el coll de Certascan.

Del coll seguirem pel vessant de Noarre i aquí se'ns ofereixen dues possibilitats: si la neu és força estable, el millor és flanquejar sota una gran roca en direcció nord, i després anar guanyant alçada cap al cim on ja veiem el vèrtex geodèsic. La 2ª possibilitat, és seguir guanyant alçada des del coll, si bé aquest itinerari es va redreçant força i acostuma a tenir la neu molt dura, motiu pel qual en moltes ocasions ens obligarà a posar-nos les ganivetes als esquís. Guanyarem la cresta i flanquejarem sense pujar al primer avantcim fins el pic de Certascan de 2853 m., 2 hores des del refugi.

Tornarem pel mateix itinerari fins la perxa nivométrica a 2370 metres. D'aquí girarem al sud per unes pendent molt suaus i amples en direcció al coll de Serra Plana. De fet, aquest itinerari que puja al pic de Guerosso, és un dels recorreguts més fàcils dels Pirineus. Del coll passarem per la Serra Plana 2623 m., i seguirem la carena que primer puja en direcció W i després, gira al nord fins el pic de Guerosso de 2736 m., 3 h.30' des del refugi.

Baixarem pel mateix recorregut fins el coll de Serra Plana i pujarem uns metres (no cal posar-se les pells de foca) fins el proper Cap de Canalets de 2617 m. Del mateix cim, en direcció est i a l'esquerra de la cresta que la tanca pel sud, s'obre una ampla pala no gaire visible, ja que després té uns metres més drets que aboquen a uns replans un centenar de metres més a baix. Seguirem aquests replans a l'esquerra per agafar la canal més al nord que ens portarà fins el camí (a l'hivern no gaire visible) que uneix els llacs de Naorte i Certascan (aquesta és la canal que hem fet servir per pujar al refugi). Flanquegem al nord i un cop passem un esperó arribem al refugi de Certascan