Teléfons:  973.62.13.89 i  973.62.32.30

Certascan.com

9 PIC DE CERTASCAN 2853 m. pel coll de Certascan

Descarregar track pel GPS

• Desnivell: + 650 m., -40 m.
  • Horari 2.10 h.
  • Dificultat:** Tarteres un xic dretes a l'abast de tothom.
  • Época: Fins el juliol pot haver neu per pujar al coll de Certascan.

Aquest és l'itinerari de muntanya més conegut i transitat de la regió, ja que ens porta fàcilment fins el cim més alt de la contrada. Igualment és apreciat per la magnífica panoràmica que podem gaudir des del cim i que alguns consideren de les millors que trobem als Pirineus. Podrem veure des de les muntanyes Andorranes i el massís de la Pica d'Estats, fins el cim d'Aigües Tortes, l'Aneto, el Posets, el Midi de Bigorre, etc.

0.0h. Refugi de Certascan, 2240 m. Seguim el camí que en direcció oest passa per davant mateix del porxo del refugi, per arribar en un moment al llac de Certascan.

0.05 h. Llac de Certascan, 2240 m. Voregem el llac uns metres per sobre resseguint la seva vora oest, en direcció a un petit coll, d'on farem una curta baixada cap el riu que arriba de l'oest. El creuarem i pugem per la seva esquerra per tornar de seguida a la dreta tot seguint el camí fitat que puja suaument. El torrent gira al sud fent un petit saltant d'aigua i novament el creuarem (quan és l'època del desglaç i porta molta aigua, ens pot costar de travessar) .

0.45 h. Perxa nivomètrica, 2370 m. De l'oest baixa un petit torrent mig amagat en la tartera que ve del coll de Certascan. Seguirem en aquesta direcció per una rampa de gespa, on el camí es troba un xic perdut, però que més tard retrobarem.

•  h. Resalt, 2450 m. Un cop superat el primer resalt podem prendre dos opcions: la més marcada ens porta pel fons de la canal amb una pujada per tartera i normalment amb neu fins a mitjans de juliol. L'altra opció més bonica i amb la que podem evitar la neu, es anar decantant-nos cap a la nostra dreta per pujar el resalt que tanca la canal. Busquem el millor pas en els últims metres i amb una bona vista del llac, seguim cap el coll.

1.25 h. Coll de Certascan, 2600 m. Novament dos opcions. El més interessant es pujar per la a) i baixar per la b).

a) La més còmoda ens porta en flanqueig ascendent per passar sota una muralla rocosa. Un cop hem passat la paret, pugem per arribar directament al cim.

b) La més coneguda passa uns metres darrera la cresta pel vessant de Noarre i s'enfila per la tartera un xic dreta però que amb el camí ben marcat i fent ziga-zaga es puja més bé del que sembla.

1.45 h. Cresta, 2780 m. Si seguim les traces que ens porten dalt de la cresta haurem de fer un petit pas aeri. És més fàcil passar una vintena de metres per sota d'aquest avancim que de ben segur ens hem pensat que ja era el pic de Certascan. Al poc ja veurem el cim de veritat, que el coneixerem perquè té un vèrtex geodèsic.

2.10 h. Pic de Certascan, 2853 m. La panoràmica és impressionant, si bé per poder veure l'estany Blanc, haurem de caminar uns metres al nord per la cresta. Al mateix cim hi ha una placa molt petita en record a Laia Massó que va morir als 15 anys en accident de trànsit tornat del pic de Certascan el 8-5-99